Powered By Blogger

H - Untuk sesuatu

Aku dekat sini, entah berapa ratus batu dari papan tanda tempat aku lahir. Ya, tiba - tiba aku disini. Tujuannya ada, masih aku simpan rapi dalam poket untuk dijadi penamat. Tapi kadang - kadang aku terleka kejap.


Masih ada tapi tu, heh.


Yalah. Kejar sesuatu yang dituntut. Kadang - kadang aku seronok juga dicampak merata, di tepi bendang dibawah awan negeri ini. Semuanya tampak lain, berbeza orangnya. Sesuatu yang aku rasa aku tak akan dapat dari buku teks. Kalau diikutkan keadaan, rasanya aku takkan disini, tanpa sebab munasabah.. 


Bila aku dah rasa bosan dengan orang - orang yang aku hadap setiap hari, dengan cuaca dan persekitaran yang kerumun aku, rasanya perpindahan budaya ini semacam membawa impak pada aku. Datang pemikiran, cara, serta momentum yang baru. 


Bila dicampur semua, itu dipanggil kreativiti.


Kalau tiada perpindahan, aku percaya mungkin tulisan kita semua tiada beza. Seperti yang aku sendiri perasan, penulisan ada dua kategori. Satunya di bawah sedar, dan satunya lagi di atas sedar.  Yang bawah sedar, dipanggil sesuatu yang baru, lagi kreatif. Yang atas sedar, dipanggil olahan untuk yang sedia ada.


Tapi aku pasti,


pasti ada sesorang yang cuba memecah hukum yang sedia ada ini. Kreativiti bukannya berasal dari idea original. Kreativiti datangnya daripada idea orang terdahulu, lalu kita elaborate menjadi sesuatu yang lebih ideal, serta kontemporari.


Jadi pada individu yang dah rasa sakit dengan keadaan, cubalah sesuatu yang baru. Merempat sekejap ke tempat yang dirasa asing, keluar dari kelompok yang kita rasa biasa. Ijazah terbaik datangnya dari jalanan,




Ada sesuatu yang ganjil, menunggu kau diluar. Cubalah cari, kalau berani







1 ulasan: