Powered By Blogger

Taip-an tanpa roh

Aku set-kan font pada arial. Beberapa ratus ribu detik lagi pukul tujuh pagi datang menjenguk alam. Aku boleh dengar bunyi burung, bunyi alam yang semulajadi katanya.


Yang tak pernah berubah sejak berjuta tahun dahulu.


Entah kenapa aku hadap monitor ini, dari tadi aku mencari sebabnya. Kalau ingin menaip untuk membukukan sesuatu, itu memang bukan aku. Dan yang kerjanya mencari duit dengan menulis, pun bukan lah aku. Aku cuma ingin meluah sesuatu mengikut persekitaran yang menekan. Yang rasanya tiada kawan sudi mendengar.


Ok sambung.


Lima minit aku merenung skrin, tak bergerak fizikal mahupun mental. Banyak yang aku nak ceritakan, cuma ada sesetengah perkara itu tetap gagal dizahirkan melalui penyampaian lisan mahupun bertulis. Ia cuma 'nampak'. Lalu naluri dan perasaan kau akan elaborate sesuatu, menjadi 'sesuatu'. Contohnya jika kau buta selama 20 tahun, kemudian secara tiba - tiba kau mampu semula melihat cahaya, menatap pelangi. 


Dapat tak? (bakar rokok)


Dah lama aku tak suapkan minda aku pada sesuatu bahan yang mempunyai intipati. Intipati disini bermaksud pada aku adalah tulisan yang membawa impak atau value pada si pembaca. Aku sendiri sedar yang tulisan aku kekurangan roh. Cuma tulisan kosong. Tulisan untuk mengisi masa lapang. Iyalah, cuti berlarutan entah sampai bila, aku jadi bodoh sekejap. Tak banyak benda yang mampu kenyangkan benak. Aku betul - betul jadi bodoh.


Pernah tak kau membaca sebarang tulisan yang betul - betul menghentak jiwa kau? Dalan Inggerisnya kita panggil 'something that really hit the spot'. Sesuatu perasaan yang terkena, dan bergema lalu kau mengganguk betul pada cebisan tersebut.




Kalau betul,
kalau betul si pelengkap rusuk kiri,
aku dan kau saling tak mengerti,
nanti,


kalau kau dah tiba - tiba tak tersuka,
tiba terasa benci,
atau kau dah jumpa lelaki,
yang kau boleh kagumi,

kau khabar pada aku, ya Hati?

Tengok kau tersenyum macam selalu, itu lagi seronok dari apa apa

Hah, aku tulis ini masa aku tengah emosi, tak lama dahulu. Kemudian aku pangkah, aku cancel hihi. Yaa ini blog emosi. Tapi betul lah, kenapa entah dari dulu kau asyik jadi tajuk utama pada laman ini.


Gambar entah berapa kali aku pakai. Saja nak bagi dramatik ehe

1 ulasan: