Powered By Blogger

sekadar basi

Aku siapkan satu - persatu dengan gigih sekali. Tak cepat macam sebuah lagu Coldplay untuk dihabiskan, tak senang seperti menukar font, tidak semudah itu.


Ktak, ktak. Semua disiapkan dengan memberi tekanan pada papan kekunci.


Ktak ktak.


Sungguh lah, kalau aku adalah dari spesis bunga, mungkin aku adalah sekuntum bunga ros. Bunga ros yang sedang kembang, sedang naik. Tak tahu dimana dosa, kenapa ingin dipetik. Tertanya mungkin kenapa dibunuh nyawanya hanya untuk mengharumkan pancaindera manusia.


Tak faham itu, tak faham ini.


Biasalah dunia, jika tidak berhati - hati akan ada yang meragut. Meragut duit boleh, meragut perasaan pun mungkin.


Bila aku pandang,


ada beberapa bendera telah diturunkan, aku redha. Ada sesuatu yang telah malap cahayanya, harapannya. Satu tradisi dari lahirnya Adam telah dikenal pasti ; kebencian.


Yang manusia telah wujud benih kebencian di dalam diri. Benih yang akan bercambah mengikut alam persekitaran. Hati yang bukan merah, hati yang mengenal perasaan itu mungkin hitam.


Terima sajalah. Aku tak bercerita banyak, guna mata pandang ke mata, hati.

1 ulasan: